Osa 6: "Peter Grimes - murhasta syytetty"
Kertomus
alkaa oikeudenkäynnillä, jossa Peter Grimes todetaan syyttömäksi. Hän
ei ollut tappanut oppipoikaansa vaan poika oli kuollut kurjien olojensa
takia, mihin niin Peter kuin kyläläiset olivat yhtä lailla syyllisiä.
Köyhäintalon lapsia huutokaupattiin vähiten tarjoaville niin kuin meillä
Suomessa 1800-luvulla.
Muistan hyvin kun olin lukenut
Montagu Slaterin libreton, miten se minuun vaikutti. Se vaikutti.
Yksilö, työtön ei ole vastuussa tilanteestaan, vaikka häntä siitä ja
kaikesta muusta vielä 2000-luvun Suomessa syytetäänkin. Hän on yhtä
syytön kuin Peter ja yhtä syytetty kuin Peter. Pahan alku ja juuri.
Peter
Grimes asuu pienessä englantilaisessa Boroughin merenrantakylässä,
yksinäinen kalastaja jota hänen yhteisönsä alkaa syrjiä. Toki hän
kohtelee oppipoikaansa huonosti, mutta hän tekee mitä osaa. Kukaan ei
kuitenkaan yritä tehdä mitään sille asialle. Ihmiset vain puhuvat
takanapäin, juoruilevat ja ovat pahansuopia. Eivät auta sen kummemmin
yksinäistä kalastajaa kuin poikaa.
Luin oopperan
librettoa sanakirja kädessä, enkä ymmärtänyt kaikkia kohtia. Kun kuulin
ja kuuntelin tarinan CD-levyiltä, Peter Grimesin kohtalo avautui
sanoittakin. Häneen, kaltoinkohdeltuun ihmiseen, oli helppo samastua ja
kai samastuinkin. Tai ainakin tunnelmaan ja tunteisiin, joita tarina ja
musiikki välittivät.
Se oli sinä kesänä jolloin asuin
jonkin aikaa yksin Eerikinkadun päässä. Toisessa päässä kadun jatkona
oli Olavinlinna. Luin lehdestä kesän oopperoista; ja Peter Grimes löytyi
kirjastosta, joka oli Eerikinkadun toisen pään jatkona. Asuin aivan
kirjaston vieressä. Vain pieni metsälö ja sinne johtava soratie erotti
kerrostalon ja mäen päällä olevan kirjaston toisistaan.
Kyläläiset
demonisoivat yksinäistä ja yksin asuvaa miestä, ja leimaavat hänet
syyttä suotta murhaajaksi, vaikka ovat itse yhtä syyllisiä tilanteeseen.
Toki Peterillä on puolustajansakin kuten koulunopettaja Ellen ja
eläkkeellä oleva laivuri.
Illalla kun olin yksin
kotona, ikkuna auki, saatoin kuunnella aarioita yksiöni alkovista.
Oopperan äänet sekoittuivat pääskysten aaltoilevaan kirkunaan ja monien
eri lokkilajien keskiseen konserttiin. Tunsin oloni ylelliseksi, vaikka
ainoa ylellisyyteni oli siinä, mitä juuri sillä hetkellä tein. Lentävän
hollantilaisen tunnistin entuudestaan, sillä olin nähnyt sen
Olavinlinnassa – ja jopa kirjoittanut siitä lehteen. Olin silloin vielä
vähän aikaa toimittaja, ja pääsin pressikortilla maksutta esityksiin.
Peter
päättää muuttaa kyläläisten käsitykset itsestään, mutta toinenkin
oppipoika kuolee kyläläisten jahdatessa seipäineen ja heinähankoineen
Peteriä. Poika putoaa kalliolta alas ja kuolee. Kyläläisten raivo ja
halu lahdata Grimes sen kuin yltyy. Kylän konstaapelina toimivalla ajuri
Hobsonilla ei ole sanansijaa tilanteeseen.
Grimes on
epätoivoinen, mutta ei vielä luovuta. Hän haluaa näyttää kyläläisille,
ei pahalla vaan hyvällä. Hän lähtee ankaraan myrskyyn veneineen, ja
myrskyssä ollut poika kuolee hänkin mikä niittaa kalastajan kohtalon.
Kyläläiset eivät halua uskoa onnettomuuteen.
Tarina on
absurdi ja niin epäuskottava, että se voisi olla totta. Ihan samalla
tavalla kuin minun tarinani. Kuka voisi uskoa, että joku tahallaan lyö
itseään huuleen, mikä on kuitenkin karu totuus. En ole koskaan lyönyt
ketään, enkä lyö. Silti minua on vaivihkaa syytetty siitä. Sana sanaa
vastaan… Ihmisten maailma on todella kummallinen. Edellisenä iltana sama
ihminen oli syyttä suotta rynnännyt kimppuuni nyrkein – ja seuraavana
päivänä hän syyttää minua omasta teostaan. Ei sellaista voi kukaan
uskoa. Varsinkaan kun en ollut antanut aihetta mihinkään. Hilppa raivosi
itselleen, omien tekojensa takia, mutta projisoi vihansa minuun.
En alentunut tekemään sitä samaa, mitä hän teki minulle. En ryhtynyt uhriksi, mutta en myöskään suostunut syylliseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti